淡江大學機構典藏:Item 987654321/99768
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3745288      Online Users : 520
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/99768


    Title: 《金瓶梅》的時間敘事與空間隱喻
    Authors: 林偉淑
    Contributors: 淡江大學中國文學學系
    Keywords: 金瓶梅;時間敘事;空間隱喻;研究考訂
    Date: 2014-09
    Issue Date: 2014-12-17 23:38:52 (UTC+8)
    Publisher: 臺北市:臺灣學生書局
    Abstract: 《金瓶梅》是一部世情小說,或可稱為家庭小說。個人是存在於家庭中,而家庭又包含於社會群體、國家組織之中。《金瓶梅》書寫家庭生活的瑣碎時光,寫生活裡的煩、悶、閒、愁等種種生活細節。時間命題上包含生日、死亡、歲時節慶,並以一個過去的皇帝年號作為小說的故事時間,以寓寄褒貶。時間和空間是小說構成的要素之一,身體又寓於其中,因而我們生活在自身與歷史互相定義的時空裡,也因此,身體受到社會文化的凝視與限制。《金瓶梅》的空間書寫,透過人物的身體、居處的空間,展現了男性、女性的身體空間,以及性別、身體與文化的指涉關係。家庭宅院往往是人物心理、性格、權力的展現,如花園、酒館、門窗、閣樓、箱奩等。本書試圖釐清時間、空間在小說的敘事中如何被建構,以及所表現的象徵意義及文化隱喻。
    Relation: 金學叢書 1(5)
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Chinese] Monograph

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML160View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback