淡江大學機構典藏:Item 987654321/99208
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3751190      Online Users : 467
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/99208


    Title: 中共十八大後中美互動關係之探討:以建構主義觀點分析
    Other Titles: Discuss Sino-US relations after 18th National Congress of the Communist Party of China with constructivism country’s perspective
    Authors: 戴振良
    Contributors: 淡江大學公共行政學系
    Keywords: 建構主義;中美關係;對外戰略;安全戰略
    Date: 2014-08-29
    Issue Date: 2014-10-19 11:20:05 (UTC+8)
    Publisher: 淡江大學出版中心
    Abstract: 2012年時值中國大陸及美國領導人更替之際,其歷史傳承意義非凡,加上中、美關係牽動未來亞太地區的變遷與發展,有必要就十八大之後深入了解中美互動的結構因素,中國自1978年從事改革開放以來,經濟成長快速,加上軍事力量提升,在國際政治學界出現「中國威脅」與「中國機會」學派之爭。就北京立場而言,也不希望國際環境阻礙其「戰略發展機遇」的進程,並不斷宣揚「和平崛起」與「和平發展」理念。
    事實上,中國期望透過一定程序來改變國際社會權力分配的現狀。未來東亞與亞太地區之競合,真正取決於中美兩國之互動關係,也影響到未來中美集體身份與國家利益的認知。因此,本文藉由建構主義論述邏輯,在不同的無政府文化,建立不同的身份與利益,指導不同的國家行動,來詮釋中共在十八大後中美互動下身份與利益的概念。
    換言之,中共十八大後如何去影響中美兩國行為體的互動過程、結構的變化、身份的形成。中國將如何以真正國家「身份」,進而追求較為適當的「利益」?其中兩岸關係將何去何從?尤其在國際戰略態勢變遷下,中美互動關係也將影響台灣的「身份」調整,冀望從建構主義的理論,嘗試如何建立台灣的國家「身份」議題,也能提供相關部門政策建言。
    Relation: 戰略安全理論建構與政策研析
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Public Administration] Chapter

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML294View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback