English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3751285      Online Users : 468
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/8031


    Title: 虛擬教室之視覺介面設計-討論工具設計
    Other Titles: Visual Interface Design of Discussion Tools for Virtual Classroom
    Authors: 李世忠
    Contributors: 淡江大學教育科技學系
    Date: 2004
    Issue Date: 2009-03-16 17:13:20 (UTC+8)
    Abstract: 視覺化介面與一般性使用者介面相較之下,較能夠提供使用者在操作上的輔 助功能,也較容易讓使用者瞭解系統的功能及內容。而在圖像的設計上,越接近 真實世界的介面會更容易讓人瞭解,並可以透過影像的使用來輔助說明。因此設 計網路教學的使用者介面時,圖形化的使用者介面將是主要的考量。 然而目前大多數系統在使用的介面方面仍多是以「文字」介面為主,其次在 教學方法上因學科的差異,尚未有更適當的學習介面與支援環境。教師與學生除 了系統基本互動功能之外,更需要關於討論方面的介面,以增進學習的便利。 本研究之目的在於發展虛擬教室中的視覺化討論介面,以增進教師、學習者 以及教學活動三者間的互動。本研究以「專家群演講」、「討論區」及「留言板」 三種互動性較高的教學活動發展為視覺化的虛擬教室學習介面。主要研究目的 為: 一、發展虛擬教室中的視覺化討論介面。 二、評鑑虛擬教室中的視覺化討論介面。 本研究將使用網路教學系統平台Blackboard 為工具,將常用之專家演講、小組 討論、留言板、角色扮演等網路教學方法,發展為教學系統中之視覺介面。並以 使用者效能測試之觀察與訪談方式,收集修習「教學策略與方法」網路教學課程 之評鑑資料,以做為網路教學系統之教學方法介面設計之原則。並由評鑑結果中 發展虛擬教室中運用「專家群演講」、「討論區」及「留言板」」等互動工具之介 面設計原則。
    Appears in Collections:[教育科技學系暨研究所] 研究報告

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback