淡江大學機構典藏:Item 987654321/6626
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3731297      Online Users : 657
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/6626


    Title: 書寫知識書寫自我︰學術書寫的想像(I)
    Other Titles: The Construction of Self and Knowledge: A Reflection on Academic Writing (I)
    Authors: 紀慧君
    Contributors: 淡江大學大眾傳播學系
    Date: 2005
    Issue Date: 2009-03-16 14:36:25 (UTC+8)
    Abstract: 以往,學術書寫被視為一種「描述」的工具,是傳遞學術知識的「載體」,這 裡對書寫的問題意識可以說是「關於學術論文的寫作問題」,根據這種說法,只 要研究者遵循一定的原則,便能寫出一篇論文。 不同於以往的提問方式,本研究主張,學術書寫不應只被視為傳遞學術知識 的載具;學術書寫具有建構「學術知識」以及研究者「自我」的主動力量:包括 研究者對自我的認識,研究者和研究對象的關係、研究者和讀者的關係,研究者 和真實之間等等的關係。 因此,本研究關切:學術書寫和學術知識之間有什麼關係?學術知識的合理 與正當性是怎樣藉由書寫方式建構出來的?又,如果學術書寫有一定的規格,這 是否暗示研究者的自我建構也必須有一致的位置與樣貌? 本研究以投稿過程作為研究對象,從論文的審閱過程中,尋找作者、期刊編 輯、評審以及學術社群之間反覆修改的協商過程。我們擬從論文反覆修改的過程 中,找到作用在學術書寫背後的種種權力與力量。 最後,我們提出另類書寫以瞭解書寫者在進行「學術書寫」以及「非學術書 寫」不同的書寫過程中,如何與為何建構不同的自我。進一步,另類書寫的反省, 我們希望可以鬆動既有學術書寫的常規模式。
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Mass Communication] Research Paper

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback