English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62805/95882 (66%)
Visitors : 3928426      Online Users : 723
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/5114


    Title: 非正式部門、關稅、經援與福利
    Other Titles: Informal Sector, Tariffs, Economic Aid and Welfare
    Authors: 鮑世亨
    Contributors: 淡江大學國際貿易學系
    Date: 2006
    Issue Date: 2009-03-16 11:42:24 (UTC+8)
    Abstract: 經濟援助接受國是一個小國且其國內有兩個部門,分別為鄉村部門與都市部 門。鄉村部門生產農業財,而在都市部門則生產兩種財貨,一為工業財,另一為 非貿易財。在本文我們假設三財均需投入資本與勞動才能有產出。假設接受國政 府規定都市部門的最低工資為w。因為接受國之非貿易財乃是指擺地攤、賣畫、 拾荒等行業,所以接受國之非貿易財我們稱其為都市非正式部門(informal sector),而工業財我們稱其為都市正式部門(formal sector)。最低工資的規定並 不適用於非正式部門,假設都市非正式部門之工資為wn ,且wn w 。在鄉村部 門之勞動者會往都市移動,鄉村勞動者進入都市後可選擇在正式或非正式部門就 業。另外假設因為接受國國內之經濟條件無法吸引外資流入,且政府禁止資本外 流,所以利率( r )在本模型是一內生變數。另設資本要素在接受國產業間可自 由移動。基於上述的架構我們擬探討以下的問題: 1.經濟援助對要素報酬的影響; 2.經濟援助對非正式部門之價格的影響; 3.經濟援助對各財之要素使用量的影響; 4.經濟援助對各財之生產量的影響; 5.經濟援助對接受國之福利的影響。
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of International Business] Research Paper

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback