淡江大學機構典藏:Item 987654321/48037
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62805/95882 (66%)
Visitors : 3937136      Online Users : 808
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/48037


    Title: 標準地況自然風場實場監測與特性分析
    Other Titles: Field monitoring and data analyses of wind characteristics in standard terrain categories
    Authors: 鄭啟明
    Contributors: 淡江大學土木工程學系
    Keywords: 自然風場;實場監測;標準地況;natural wind;field monitoring;standard terrain categories
    Date: 2009
    Issue Date: 2010-05-04 11:46:32 (UTC+8)
    Abstract: 1. 研究主題 本計畫擬建立符合「建築物耐風設計規範及解說」中標準地況的自然風場實場監測模式;並透過本年度之實際量測與資料分析,初步取得標準地況自然風場實場之特性。 2. 研究緣起 內政部建築研究所所頒行的「建築物耐風設計規範及解說」中,對於設計風力有重要影響的參數可分為三大類:設計風速及風場特性,風壓(風力)係數,陣風反應因子。其中影響最為重要,且具有本土特性的是設計風速及風場特性。風場特性則包括了不同地況的風速分佈以及紊流特性。由於缺乏實測資料,我國規範的風場特性是依據ASCE-7的相關規定所訂定。我國規範中的設計風速主要受到颱風的影響,與美國大陸型氣候不盡相同,直接採用美國的風場特性,未必能正確的反應本土的風場特性。建立相關的實場監測數據做為未來風力規範的修訂依據,實是當務之急。本計畫的研究的宗旨即在不同的標準地況條件下,進行自然風場之實場監測,逐步建立可以反應本土特色之風速剖面以及紊流模式等相關參數值。 3. 預期目標 (1) 藉由本研究可評估使用風速遙測儀器進行自然風場監測的可行性。 (2) 本研究所研擬的自然風場實場監測模式,數據分析流程,以及規劃之監測數據資料庫,可作為長期自然風場監測之依據。 (3) 經由固定高塔之風速風向計量測,可得該地況強風下之自然風場特性。 (4) 進行符合「建築物耐風設計規範及解說」中三種標準地況下(地況A、B、C)之自然風場特性量測。 (5) 累積本研究所得之監測數據,可逐步建立具有本土特色之風速剖面以及紊流模式等相關自然風場參數值。
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Civil Engineering] Research Paper

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback