English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62796/95837 (66%)
Visitors : 3641241      Online Users : 565
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/4771


    Title: 台灣的語言如何被分類? ---日治初期台灣總督府之「土語」論述形構
    Other Titles: How Were Taiwanese Languages Categorized? Discursive Formation Of Dogo(Taiwanese Languages) Within Taiwan Government-General in the Early Japanese Colonial Period
    Authors: 富田哲
    Contributors: 淡江大學日本語文學系
    Date: 2007
    Issue Date: 2009-03-16 11:03:15 (UTC+8)
    Abstract: 本人這幾年來從事於1905 年台灣總督府舉行的「臨時台灣戶口調查」(以下稱 1905 年調查)之研究,該調查的調查領域限於台灣,但為當時的日本領土內第一次實 施之大規模人口普查,這項調查深具歷史意義。但是,過去有不少研究引用1905 年 調查結果所反映出來的數字,但是與調查本身息息相關的問題,卻未曾有學者從事詳 細的探究。本人目前對1905 年調查所進行探討的是該調查採用的「種族」及語言之 分類等相關問題。 既然在殖民地舉行的人口普查所提出的種族或語言分類,反映出統治者對殖民地 的一個預設的想像,所以我們便要探究統治者如何想像到這些分類的過程。本研究計 畫要詳細分析,自日治開始到1905 調查的這段期間,台灣總督府和其官員如何分類 台灣的語言。本人要利用「台灣總督府公文類纂」的檔案,即與擔任「土語」(指台 灣的語言)兼職翻譯者相關之檔案,將他們的姓名、任職單位、職位整理列表作成資 料庫後,探討他們各自學習與使用「土語」的狀況。另一方面,也要分析他們官員接 觸到的「土語」課本、學術雜誌等,參照資料庫以及課本等分析的成果考察,可以歸 納出更完整並更加瞭解當時在官方所共有之「土語」論述形構(discursive formation)。
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Japanese] Research Paper

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback