English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3737389      Online Users : 398
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/27035


    Title: 國小教師 實施資訊科技融入社會學習領域教學之現況調查與需求評估
    Other Titles: A Needs Assessment of Technology Implementation into Instruction for Elementary Social Studies Teachers
    Authors: 徐新逸;Shyu, Hsin-yih;王培卉
    Contributors: 淡江大學教育科技學系
    Keywords: 國小社會學習領域;資訊科技融入教學;教師專業發展;Elementary Social Studies;technology integrated instruction;teacher’s professional development
    Date: 2004-03
    Issue Date: 2009-12-15 14:05:22 (UTC+8)
    Publisher: 臺北師範學院
    Abstract: 本研究目的在瞭解目前國小教師實施資訊科技融入社會學習領域教學的現況與需求,包含社會學習領域教師資訊融入的程度、態度、教學策略,以及應用資訊進行教學設計的情形。本研究採用問卷調查法,研究對象為375位國小社會學習領域老師,來自北中南二十八所國小,有效樣本為316位。
    研究發現如下:
    (一) 教師資訊科技融入教學的實施仍較著重在應用科技呈現學習內容,較少應用科技支援教學活動、師生互動、與資源分享的功能,其他如使用試算表來輔助教學、或引導學生經由電腦科技與校外機構合作學習的機會更少。
    (二) 教師認同資訊融入於社會學習領域的教學活動,對於科技可以提高學習成效也持正面的看法。但是,認為軟硬體與人力支援仍嫌不足。
    (三) 多數教師具備基本資訊素養,但較欠缺「資訊科技融入教學」的能力,尤其是應用現有多媒體資源於教學過程的能力,或是缺乏與學生在網路上互動的能力。
    (四) 最嚴重的阻礙因素為備課時間不足,其次是教室電腦設備的問題。
    (五) 大多數的老師都用講述教學法和討論教學法來進行資訊融入社會學習領域的教學活動,大多老師是將教材或講義以多媒體簡報或者書面的方式呈現。
    (六) 社會學習領域教師應用資訊科技在教學設計偏重於撰寫教案、與設計考卷,分析工作及執行教材製作的實際作為仍顯不足。
    為此,本研究也提出四點建議:(1)建立社會學習領域資訊科技融入教學模式; (2) 強化學校單位資訊科技融入教學的支援能力;(3)培養教師社會學習領域的教學策略實施能力;(4)培養社會學習領域教師多媒體教學設計能力,以作為日後輔導國小社會學習領域老師實施資訊科技融入教學之參考。
    Relation: 臺北師範學院學報:數理科技教育類 17(1),頁239-268
    Appears in Collections:[教育科技學系暨研究所] 期刊論文

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML67View/Open
    國小教師 實施資訊科技融入社會學習領域教學之現況調查與需求評估.pdf325KbAdobe PDF3View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback