English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3750074      Online Users : 476
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/24048


    Title: 臺灣中小企業出口市場佔有率之研究 : 製造業1986與1991年的實證分析
    Other Titles: A study on the export shares of SMEs in Taiwan menufacturers
    Authors: 胡名雯;Hu, Ming-wen
    Contributors: 淡江大學產業經濟學系
    Date: 1997-11-29
    Issue Date: 2009-11-30 18:04:04 (UTC+8)
    Publisher: 中興大學法商學院
    Abstract: 近年台灣產業環境在面對全球化新趨勢情況下, 製造業的中小企業由一個在出口市場中扮演主導者的地位, 在極短的期間內, 轉為次要角色。本文利用台閩地區工商普查的製造業資料進行實證, 探討中小企業出口市場佔有率在1986年與1991年間的轉變來源, 並針對中小企業出口佔有率及其轉變的決定因素, 進行初步分析。研究結果發現 1986與1991年間, 中小企業外銷比率在各細項產業內的普遍下降, 是中小企業出口佔有率下降的最重要來源, 其次依序為出口結構的轉變以及產業外銷比率的上升。中小企業市場佔有率的上升則有抑制其出口佔有率下降的效果。 其次, 影響中小企業出口佔有率的因素因觀察時點不同而不同。儘管如此, 中小企業相對勞動生產力一直是影響其出口佔有率的重要正面因素。此外, 中小企業的相對高資本勞動比, 或高工資率有利於取得較高的出口佔有率。在1991年, 中小企業相對廠齡較大, 其出口佔有率也大。1986年中小企業的研發投資, 對1991年的出口佔有率有明顯的助益。最後, 中小企業相對勞動生產力成長幅度大、基期的研發投資大, 都能促成其出口佔有率較顯著的成長。外人對中小企業部門相對投資比例成長越大, 則越不利該部門出口佔有率的成長。
    Relation: 第二屆經濟發展學術研討會論文集
    Appears in Collections:[產業經濟學系暨研究所] 會議論文

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback