English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62830/95882 (66%)
Visitors : 4064078      Online Users : 456
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/125291


    Title: 當代媒介浮現之物質基礎:以社交按鈕為例
    A Materialist Approach to Media Emergence:The Case of Social Buttons
    Authors: 張惠嵐
    Chang, Hui-Lan
    Keywords: 共同演化;物質基礎;前結構;按讚社交按鈕;浮現;發生學途徑
    Date: 2021-10
    Issue Date: 2024-03-13 13:28:22 (UTC+8)
    Publisher: 台北市:國立政治大學
    Abstract: 本研究旨在超越傳統媒介以人文為主之取徑,探索按讚社交按鈕浮現之物質結構,並進一步釐清,在此過程中物質和社會結構相生相長之關係。

    本研究第一部分首先說明按讚社交按鈕之物質結構,主要分為兩部分。一為其前結構,由社區記憶(CM)、電腦化電子佈告欄(CBBS)、社交新聞網站(Digg)等構成。二為按讚社交按鈕浮現當下的物質條件,主要包括「動態消息」、「邊際排名演算法」、「你可能認識的人」等技術裝置。以上種種物質架構,進一步使當代的特定社交形式成為可能。如CM、CBBS促成了「指令式社交」,Digg促成了「程式性社交」,而Facebook使「技術數學性社交」成為主流。物質結構進入人文世界,成為社會實踐的一環,社交按鈕因此成為物質和社會之間的中介者,彰顯了社會和物質結構互動的過程。

    本研究第二部分,進一步以劍橋分析事件為例,闡述物質和社會結構如何相互作用。具體而言,臉書提供Graph API技術介面,以擷取社交按鈕之數據。此一技術創造了特定之文化脈絡,而文化脈絡也反過來改變API。

    整體而言,本研究發現,按讚社交按鈕是由交織的網絡中浮現;彰顯了硬體、程式與社會共同演化的關係,而且是一循迴出現的過程。
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Information and Communication] Thesis

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML3View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback