淡江大學機構典藏:Item 987654321/115194
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62805/95882 (66%)
Visitors : 3883408      Online Users : 408
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/115194


    Title: 生態批評論述下的日本文學書寫
    Authors: 曾秋桂
    Date: 2017-07-31
    Issue Date: 2018-10-11 12:11:48 (UTC+8)
    Abstract: 當亞歷塞維奇(1948-Svetlana Alexievich)榮獲2015 年諾貝爾文學桂冠之後的一個月內,她在日 本絕版的『チェルノブィリの祈り未来の物語』(原文「Voices From Chernobyl」2011 年岩波書店),馬 上於2015 年11 月增印發售。可見身陷311 核災所苦的日本社會、國民因受到她得獎的激勵,重新以 嚴肅的態度再次省視核災的議題。又2015 年11 月30 日至12 月11 日在巴黎舉行的「抗暖化聯合國氣 候變遷會議」中,195 國簽署的新國際協定,決議使命重大為攝氏2 度攻防戰,減緩地球暖化造成地 球生物的絕跡。可見對生態人文關懷的態勢,在日本以及國際間已經逐漸形成。 繼上一次「生態論述與311 後的日本文學書寫」的研究計畫案課題的執行,擬進一步深化以生態 批評(ecocriticism)為理論後盾,展開分為「311 之前」(細分為「1945 年戰後至日本高度經濟成長時期 1960 年代」、「日本高度經濟成長時期1960 年代至日本泡沫經濟1980 年代」、「自1980 年代泡沫經濟 時期歷經1990 年代泡沫經濟破滅時期而至311 之前」等。)與「311 之後」等兩大時期,探討日本文 學書寫。設定13 項目標主題,依序以常用之於生態批評上的兩大主軸當作指標檢核。本專題研究計 畫案的執行成果,將彰顯生態批評論述下的日本文學書寫的普遍性與獨特性,亦有助於瞭解與全球同 步的生態論述重要課題。
    Relation: 生態批評論述下的日本文學書寫
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Japanese] Research Paper

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback