淡江大學機構典藏:Item 987654321/109011
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62805/95882 (66%)
Visitors : 3985047      Online Users : 334
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/109011


    Title: 亞太主義與東亞主義之競合:以TPP與EAS為例
    Authors: 林若雩
    Date: 2012-04-27
    Issue Date: 2016-12-24 02:10:40 (UTC+8)
    Abstract: 就當前亞太政經整合趨勢而言,「東協+6」東亞高峯會(EAS)與TPP幾乎已涵蓋APEC的所有會員體,而東亞高峯會預計2011年擴增至「東協+8」國 (東協+中日韓紐澳印+美國、俄羅斯)。在亞太建構新的經濟共同體如TPP與EAS,雙方互相競爭下,台灣必須加強警覺不被屏除在外。

    以中國與東協為核心的「東亞高峯會」,於2005年底成立迄今,雖尚未有任何實質運作成效,但成員的擴增與持續運作,顯示東亞主義為主的整合態勢;而2005年新加坡、智利、汶萊和紐西蘭四個原始成員簽署TPP(P4)時,並沒有受到較大的關注,但於2009年11月美國決定加入,2010年澳洲、秘魯、越南、馬來西亞亦加入形成P9,日本也表達於2011年加入之意願,未來將形成P10。

    未來東亞與亞太主義之競賽,事實際上取決於中、美兩國之角力,未來係以「東協+8」或「TPP」為基調的整合模式。而FTAAP與EAS之走向,也得取決於中、美關係。面對此一現實,台灣必須同步考慮加入TPP與「ASEAN+N」的可能性,以及加入兩種模式的優先順序。本文將檢視TPP與EAS的整合過程。試圖利用國際建制的概念來分析兩種主義在東亞政經整合發展的型態,比較東亞主義與亞太主義區域整合的模式,以及國際無政府狀態下國家合作的可能性與條件,嘗試解釋與預測未來東亞整合的可能。
    Relation: 南亞區域研究年度研討會:『遷徙與生/失根:東南亞的移民及再移民』
    Appears in Collections:[Department of Diplomacy International Relations] Proceeding

    Files in This Item:

    There are no files associated with this item.

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback