English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62822/95882 (66%)
Visitors : 4014484      Online Users : 823
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/106608


    Title: 虛構的真實情境
    Authors: 鄭慧君
    Keywords: 媒體;媒介;現實;真實;虛構;謊言;溝通
    Date: 2015-03-14
    Issue Date: 2016-04-27 11:18:31 (UTC+8)
    Abstract: 文學分析及傳播理論家馬歇爾·麥克盧漢(Marshall Mcluhan)的名言「媒體/媒介即訊息」(the medium is the message),他認為媒體能改變及控制人類共同生活方式,也能打破時間和空間的限制,延伸人類的感知方式。早在網際網路盛行之前,他預見人類社會將在媒體科技的發展下成為「地球村」。在他有生之年,手機和網路尚未普及,而這些已成現代人的基本配件。身處異地的人們不再有時空障礙,能隨時溝通。但人真能透過這類型媒體達到完全的溝通嗎?而或是營造出更多可能,讓訊息本身有更多的詮釋性?

      現今德語文學界備受矚目的作家丹尼爾·凱爾曼(Daniel Kehlmann),就在他的小說》名·聲《(Ruhm) 中將媒體影響、甚至改變生活面貌的諸多可能性,以九個小故事呈現出來,而手機就是主要串起九個故事情節的關鍵。手機如何改變生活?它是縮短人與人之間的溝通距離,而或是讓人更能隱身其後,讓無法面對面的溝通方式變成「謊言的屏障」,成為一種「虛構的真實情境」?除了手機,凱爾曼也探討了文學家與之創造作品世界之間的距離。

      這篇論文將以麥克盧漢關於媒體、媒介的學說做為研究理論基礎,分析凱爾曼作品》名·聲《小說情節中,透過不同媒體互相串聯、作為媒介的敘事方式及其效果。
    Relation: 東吳大學研討會
    Appears in Collections:[Department of German] Proceeding

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML224View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback