淡江大學機構典藏:Item 987654321/104398
English  |  正體中文  |  简体中文  |  Items with full text/Total items : 62797/95867 (66%)
Visitors : 3747103      Online Users : 517
RC Version 7.0 © Powered By DSPACE, MIT. Enhanced by NTU Library & TKU Library IR team.
Scope Tips:
  • please add "double quotation mark" for query phrases to get precise results
  • please goto advance search for comprehansive author search
  • Adv. Search
    HomeLoginUploadHelpAboutAdminister Goto mobile version
    Please use this identifier to cite or link to this item: https://tkuir.lib.tku.edu.tw/dspace/handle/987654321/104398


    Title: 李喬《藍彩霞的春天》中的反抗哲學
    Other Titles: The revolt of Li Ch'iao "Spring of Lan cai xia"
    Authors: 李蕙如
    Keywords: 屈從;反抗;李喬;彩霞的春天
    Date: 2015-09
    Issue Date: 2016-01-06 10:57:58 (UTC+8)
    Publisher: 臺北大學中國文學系
    Abstract: 台灣文學作家李喬於一九八五年的著作《藍彩霞的春天》中,呈顯出一部微縮的台灣妓女悲史。在金錢與暴力的制約中,貧窮與柔弱成了強權壓迫的對象。小說中的主角「藍彩霞」,無法抵抗貧窮的命運,被父親所賣,淪落風塵。作者所描繪的悲壯心聲,實乃意欲讀者能夠從一個充斥著「妓的世界」裡思考某種社會倫理。不論是父與子,或是龜公、龜婆與妓女,甚至是妓女與嫖客間,皆存在相對的強權與弱勢的對抗。然而,以「藍彩霞」的人物塑型來說,其經歷與心態轉變是鮮明的:從受迫害、到屈從,終有反抗,這也是李喬所強調的反抗哲學。化用海德格的說法,只有人能夠尋找存在,對存在發生疑問,並了解存在。人之所以為人,是因為人有了解存在的本領。如此正可以推論出人的本質就含有「反抗」!是故,書名中的「春天」二字亦可視為心靈上的救贖,顯現反抗後的結果。
    Relation: 臺北大學中文學報 18, p.1-13
    Appears in Collections:[Graduate Institute & Department of Chinese] Journal Article

    Files in This Item:

    File Description SizeFormat
    index.html0KbHTML203View/Open
    李喬《藍彩霞的春天》中的反抗哲學.pdf1724KbAdobe PDF1View/Open

    All items in 機構典藏 are protected by copyright, with all rights reserved.


    DSpace Software Copyright © 2002-2004  MIT &  Hewlett-Packard  /   Enhanced by   NTU Library & TKU Library IR teams. Copyright ©   - Feedback